Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rozešli jsme se kvůli mé duševní nemoci

O tom, že je vážně těžké žít ve vztahu s člověkem s psychiatrickou diagnózou. A o mém naivním očekávání, že spolu s partnerem překonáme každou krizi. Protože o tomhle nikdo otevřeně nemluví.

Tvrdý návrat do reality

Po hospitalizaci v Bohnicích jsem se vrátila zpátky domů nadšená a plná předsevzetí. Také jsem očekávala od přítele vřelost, která nepřicházela. On chtěl „zdravou“ ženu. A tou já dle něj nebyla. Ráno jsem brala kvantum prášků, večer také. Po prášcích jsem spala 12 a více hodin. Občas jsem byla otupělá a zpomalená.

Jeho velmi častá věta: „Nevím, zda chci s tebou být.“

A další oblíbená „Když jsi byla v Bohnicích, tak jsem přemýšlel, že tě opustím.“

Ujišťovala jsem ho: „Ale ty jsi neodešel, zůstal jsi. To je to hlavní.“ A on: „Já ale vážně chtěl odejít.“

 

Bláhová představa typu „zůstaneme spolu navždy“

Bylo to jak facka, jak tvrdá facka. Na psychiatrii jsem na něj myslela, myslela na něj jako na oporu, nikdy by mě nenapadlo, že by mě chtěl opustit. Po skoro 4 letech vztahu? Hloupě jsem důvěřovala, že my dva spolu zůstaneme navždy.

Snažila jsem se. „Panebože, jen se nesnaž,“ zazníval jeho otrávený hlas.

On: „Jenže ty jsi byla pošahaná už před Bohnicemi. Věčně někde ve svých myšlenkách. Ani radost jsi nedokázala projevit.“

Já: „Když to byl ten začátek deprese.“

On: „No a já nevím, jestli tohle chci snášet.“

Já: „Ale teď jsem jako normální člověk. A do Bohnic se už nikdy nevrátím.“

On: „Tím si právě nejsem už tolik jistej.“

 

Utrpení mladého blázna

Zpočátku jsem to prožívala dost emocionálně. Svíjela se na podlaze s brekem, nebo vyčerpaně ležela v posteli. Z deprese jsem přešla do partnerské krize. Cítila jsem jedinou lehce cynickou útěchu: ty věčně upřímná, tady máš tu svou pravdu.

Pak jsem začala žít.  Učila jsem se na státnice (těžce, byla jsem po lécích zpitomělá). Provázela cizince po Praze, abych si zlepšila angličtinu (tehdy jsem se naučila otevřeně mluvit o depresi). A pokoutně jsem vyráběla různé blbosti, abych si něčím vydělala (většinou si to známí koupili zřejmě z lítosti).

Tak dlouho jsem vnímala, že mě asi nemá rád, až jsem si na tu myšlenku zvykla. Naučila jsem se žít s pocitem, že takhle to teď bude. Přijala ten holý fakt už klidně.

A jednou ráno jsem se probudila s rozhodnutí, že dnes od něj odejdu. Sbalila si věci a vrátila se zpátky k rodičům. Rychle, potichu, klidně. 4 roky jsem vtěsnala do krabic během 5 hodin.

Napsala jsem mu: „Budu bydlet s někým, kdo mě miluje za všech okolností.“

Sdělila jsem psychiatričce, že jsme se rozešli s přítelem a bydlím s mámou a tátou:

Psychiatrička: „To musí být maminka ráda, že jste zpátky u ní.“ Znělo mi to jako ironie, ale ona to myslela vážně.

Vysvětlení: Čtenáři, opravdu si nevylévám své srdéčko, nehledám soucit, pochopení apod. rozchod mám již dlouhou dobu ujasněný, pro informaci – rozešli jsme se před rokem a půl. Jen upozorňuji, otevírám „tabu“ téma. Být s člověkem s psychiatrickou diagnózou vážně není snadné a ne každý to ustojí. Neobviňuji ho, ono koukat půl rok na polomrtvou partnerku a plánovat s ní rodinu je asi vážně jen pro velmi silnou povahu.

Bohužel je časté, že partner nemoc neustojí. Děje se to dnes a denně. Je to tvrdý, je to hnusný, ale vážně… Pokud jsme nebyli v kůži člověka, který žije s nemocným, tak nemůžeme soudit.

Zpětně jsem velmi šťastná, že jsem odešla. Kdybych zůstala, žila bych v té bublině doteď, nezažila tolik dobrodružství a tolik dobrého i zlého.

Stále se spolu stýkáme, přátelství je pro nás lepší varianta než partnerství.

Jinak doporučuji mé další články o životě s duševním onemocněním: 

"Seriózně i neseriózně o pobytu v Bohnicích (peklo je jinde)"

http://ednanova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=617885

"O těžké depresi (teď už vím, že zbláznit se může každý)"

http://ednanova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=619735

"Přežila jsem elektrošokovou terapii v Bohnicích"

http://ednanova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=621516

"Jsem mladá invalidní důchodkyně"

http://ednanova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=622390

 

Autor: Edna Nová | pátek 15.9.2017 12:44 | karma článku: 39,44 | přečteno: 7285x
  • Další články autora

Edna Nová

Kdo vypil nejvíc piv?

Já, děti a muž jsme se socializovali se skupinou přátel po dobu čtyř dnů. Vyrazilo nás dvacet dospělých a nespočítatelně dětí do jednoho nejmenovaného penzionu v Čechách.

21.5.2023 v 10:49 | Karma: 26,66 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Ona

Edna Nová

"A není ten Tvůj chlap nějakej divnej?"

Poté, co jsem zveřejnila blogísek na téma Muž chce jet na dovolenou se svou ex, tak mi přišla tahle reakce. Níže se k tomu podrobně vyjádřím.

7.5.2023 v 13:00 | Karma: 27,34 | Přečteno: 1290x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Můj muž chce jet na dovolenou se svou ex

Tak opět si nemám s kým přátelsky popovídat, tak pokládám otázky sama sobě. Narcismus level milion.

6.5.2023 v 12:59 | Karma: 25,86 | Přečteno: 1436x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Násilník čeká na každém rohu!

Muž vzal čtyřletou a odjeli na Sicílii. Já a dvouletý vegetíme doma. Dalo by se říct, že ideální stav... Jenže oplývám nějakým zázračný darem - lepí se na mě každé drámo.

27.4.2023 v 13:56 | Karma: 34,76 | Přečteno: 5859x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Pro ostatní tabu, pro mě normálka

Nechápu, že mi blízcí, vzdálení i nejvzdálenější nepoložili nikdy tyto zásadní otázky. Aneb další story o tom, jak si narcistně povídám sama se sebou.

26.4.2023 v 13:49 | Karma: 25,19 | Přečteno: 1327x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Šli do stanu zjistit, zda nemají nádor. Krutou odpověď jich slyšelo 170

3. května 2024  18:30

Preventivní akce Stan proti melanomu se v Praze, Brně a Ostravě zúčastnilo přes 3800 lidí. Lékaři...

Maláčová o důchodech: Nad 60 let jsou lidé bez šance. Rekvalifikují se, věří Pertold

3. května 2024  18:15

Podcast Vláda v úterý schválila návrh důchodové reformy. Počítá se zvyšováním důchodového věku nad 65 let...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  18:11

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 135
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6507x
Poslední kniha Cynická lovestory dostupná zde:  https://bit.ly/KupCynickouLovestory

Asociální extrovertka. Cynik. Neúspěšná zakladatelka čtenářských klubů. Povolání nejisté. Milovnice absurdit. Propagátor deprese a jiných anomálií. 

Autorka knih Ženy z Bohnic, Konec aneb Začátek. V současné době (ne)pracující na další knize, (ne)starající se o dvě děti.

Kontakt: ednabloguje@gmail.com

Seznam rubrik