Ženy z Bohnic: úpadek kultury a psychiatrie v Čechách

28. 02. 2021 16:19:59
Co na tom, že na mou knihu Ženy z Bohnic napsali recenzi na Idnesu, Novinkách, že se k ní vyjádřil i skvělý neurolog. Jako ambiciózní autorce mi to nestačí, je to žalostně málo.

A přestože jsem pár stranám rozeslala i vlezlý dopis, že teda jako očekávám, že periodikum jejich formátu se bude věnovat i mému velkolepému dílu, tak odpovědi byly prakticky nulové. Pche, co si člověk neudělá sám, to nemá.

Tudíž si píšu recenzi sama. Po tom, co jsem se byla ztrapnit v DVTV a rozeslala tolik vtíravých e-mailů, už nemůže mou sebeúctu taková drobnost jako “napsání recenze na svůj vlastní počin” pošpinit. Kdepak. Navíc bych ráda přispěla i k osvětě a řekla, že recenzenti jsou žalostně podfinancováni; to je vám disciplína, kterou dělají lidé prakticky zadara. A tak se nelze divit, že si to pak smolím sama.

Ženy z Bohnic díky masivní kampani oslovily i mnohé nečtenáře, cílily na osoby, které se prostě chytnou na téma psychiatrie v ČR. Rádoby velké tabu téma. Přišlo mi to jako geniální marketingový tah. Jenže jsem to taky trochu nedomyslela, neboť kniha svou poetickou cyničností neoplývá potenciálem oslovit davy, dav ji neocení (ehm, hýčkám si své ego nepochopeného umělce)! Zpětně bych na knihu ráda nalepila i varování “pro drsné skeptiky s melancholickou duší”. A kolik je takových mezi námi?! Nu?!

Kniha je útlá, přesto jde až na dřeň, nenechá nit suchou na ničem a nikom. Obsahuje dvanáct žen, mých souputnic, které jsem kdysi poznala v Bohnicích během své léčby na pavilonu č. 1. Občas mi právem může být vyčítáno, že jsem nespravedlivě krutá, pomlouvačná megera, což odpovídá realitě. Ale! Jsem taková s přehledem i vůči sobě, jaképak ohledy, jen jsem nenacházela žádné dostatečně vhodné přízvisko pro všechny mé negativní rysy, tudíž kapitola o mně se jmenuje uboze jen “Já”. Někteří čtenáři si také žádali mé hlubší vykreslení, však sebe přece znám, o sobě toho můžu nakecat mraky. Ano, ale do konceptu příběhu mi prostě neseděl sáhodlouhý elaborát na téma Edna Nová. Milí, drazí, počkejte na můj další literární počin, kde se budu narcistně exhibovat na každé straně.

Ženy ilustrovala má ctěná přítelkyně Lenka Vernerová, málokdo dnes už ví, že jsme se seznámily v dětství, kdy ji náš společný učitel přemluvil, aby vzala na milost tu divnou holku s věčně usopleným nosem. 12 portrétů skvěle vystihuje onu tragickou grotesknost Bohnic, jsou zároveň “uživatelsky friendly”, nečekejte žádné postmoderní čmáranice, ale ryzí "realitično".

Drobnou pikanterií může být faux pas, kdy jsem knihu věnovala i svému psychiatrovi. Proč ne, když se nabízí přímá souvislost. Jádro problému spočívá v tom,že v knize občas (vlastně pořád) dost cynicky popisuji psychiatrii jako celek, ne že bych nutně byla s tímto oborem v nějakém šíleném rozporu, přece jen mě elektrošoky vyelektrošokovaly z deprese! Ale v celém kontextu mého příběhu to vyzní, že na to nadávám. Nikoliv. Jen konstatuji. Plus druhým důvodem, proč ošetřujícímu lékaři knihu NEVĚNOVAT je fakt, že v závěru zmíním ojedinělou, leč pravdivou story, jak jsem na 400 mg Quetiapinu vypila půlku Jacka Danielse aneb vítejte v mém punk období pozdní puberty před 4-5 lety. Tuším, že si učinil o mně krásné nové mínění a mou diagnózu doplnil něčím natolik ušlechtilým jako třeba “grafomanka a notorička se sebedestruktivními sklony”.

Knihu jsem také plánovala zaslat onomu dávnému, skvělému panu učiteli. Jenže Lenka mě zarazila: “Panebože! Vždyť by měl chudák trauma, že jsi skončila v Bohnicích!” Já si myslím, že to ten milý pedagog asi trochu tušil už tenkrát...

Ženy z Bohnic, autorka Edna Nová, ilustrace Lenka Vernerová, vydala Pointa v roce 2020, počet stran 104. Celkové hodnocení 120%.

Autor: Edna Nová | neděle 28.2.2021 16:19 | karma článku: 30.11 | přečteno: 1968x

Další články blogera

Edna Nová

Kdo vypil nejvíc piv?

Já, děti a muž jsme se socializovali se skupinou přátel po dobu čtyř dnů. Vyrazilo nás dvacet dospělých a nespočítatelně dětí do jednoho nejmenovaného penzionu v Čechách.

21.5.2023 v 10:49 | Karma článku: 26.53 | Přečteno: 1186 | Diskuse

Edna Nová

"A není ten Tvůj chlap nějakej divnej?"

Poté, co jsem zveřejnila blogísek na téma Muž chce jet na dovolenou se svou ex, tak mi přišla tahle reakce. Níže se k tomu podrobně vyjádřím.

7.5.2023 v 13:00 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 1276 | Diskuse

Edna Nová

Můj muž chce jet na dovolenou se svou ex

Tak opět si nemám s kým přátelsky popovídat, tak pokládám otázky sama sobě. Narcismus level milion.

6.5.2023 v 12:59 | Karma článku: 25.73 | Přečteno: 1421 | Diskuse

Edna Nová

Násilník čeká na každém rohu!

Muž vzal čtyřletou a odjeli na Sicílii. Já a dvouletý vegetíme doma. Dalo by se říct, že ideální stav... Jenže oplývám nějakým zázračný darem - lepí se na mě každé drámo.

27.4.2023 v 13:56 | Karma článku: 34.71 | Přečteno: 5856 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Dita Jarošová

Uchazečky konkurzu na ředitelku /povídka/

Všechny tři postupně hledaly kongresovou místnost, až skoro bez toho "s", dveře měla čísla, která však v pozvánce nestála. A tak trochu zoufale korzují po chodbách bez informačních cedulí odchytávají všemožné i domnělé úředníky .

28.3.2024 v 9:45 | Karma článku: 8.39 | Přečteno: 254 | Diskuse

Dita Jarošová

Burešův Maelström ?

Všichni máme v paměti telefonní aplikaci Bez Andreje. Funguje dosud? Kupujete anebo využili jste ji někdy v minulosti? Už její pouhý výskyt nám v podstatě oznamuje, že bude přetěžké vyhnout se výrobkům právě z této stáje...

27.3.2024 v 9:50 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 314 | Diskuse

Richard Mandelík

Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby

Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.

25.3.2024 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Rytíři Sacher-Masochové v Praze, c. a k. úředníci a milostné vášně

Na Olšanských hřbitovech je hrobka rytířů Krticzků von Jaden. A tam odpočívá i vlastní sestra slavného Sachera-Masocha, díky němuž vzniklo slovo masochismus. Barbara von Sacher. O rodu rytířů Sacher-Masoch a Krticzků.

24.3.2024 v 19:47 | Karma článku: 18.06 | Přečteno: 347 | Diskuse

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 4.43 | Přečteno: 117 | Diskuse
VIP
Počet článků 135 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6490

Poslední kniha Cynická lovestory dostupná zde:  https://bit.ly/KupCynickouLovestory

Asociální extrovertka. Cynik. Neúspěšná zakladatelka čtenářských klubů. Povolání nejisté. Milovnice absurdit. Propagátor deprese a jiných anomálií. 

Autorka knih Ženy z Bohnic, Konec aneb Začátek. V současné době (ne)pracující na další knize, (ne)starající se o dvě děti.

Kontakt: ednabloguje@gmail.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...