Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyhoďme blázna z kola ven aneb co si myslíme o schizofrenii

Teď je hodně moderní mluvit o své duševní nemoci. Nicméně abyste byli “IN”, tak musíte mít správnou (tzn. veřejností akceptovatelnou) diagnózu. A mezi správné diagnózy schizofrenie nepatří.  

Deprese je společensky přijatelná

Jsem depresivní můra, takové jako já, si mohou vesele lebedit s nohama nahoře, protože deprese je společensky přijatelná. Protože každý člověk zažil něco jako špatnou náladičku a “depkařil” v posteli. Tedy lidé soucítí s depresivními, neboť smutek znají (pozn. laskavý čtenář promine, ale nebudu mít teď přednášku o tom, že smutek se automaticky nerovná deprese, budu předpokládat, že laskavý čtenář je poučený a že zdejší příměr chápe).

 

V některých kruzích je deprese ještě přijatelnější

Já žila několik let vedle těžce alternativních umělců. Kdo neměl invalidní důchod na hlavu, nepokusil si stokrát podřezat žíly a nepobyl několik týdnů na bohnickém neklidu, tak neexistoval. Proto mi nálepka ženy s depresí nikdy nepřišla nijak výjimečná, neškodila mi, nevylučovala mě.

 

Jak jsem začala mluvit o depresi

Pro mého staršího ex přítele se deprese stala věčně omílaným tématem. Ve zkratce mi to znělo jako nářek “našel jsem si zdravou dívku, teď mám chcípáka”. Rozešli jsme se záhy. O depresi jsem pak příliš halasně mluvila na každém svém prvním randíčku. Co kdyby to nějakému domnělému alfa samci vadilo. Díky tomu jsem se naučila rychle, jasně a bezbolestně vysvětlit depresi.

 

Depresivní žena versus depresivní muž

Shrnuto a podtrženo: jakožto depresivní žena jsem ve společnosti vnímána celkem pozitivně.

O něco méně pozitivní to mají depresivní muži. Protože muž je stále chápán jako ten “silný” vůdce. Možná to takový depresivní muž bude mít složitější při hledání partnerky. V macho kolektivech bodrých chlapáků příliš nezaboduje, ale stále bude pro lidi kolem “přijatelný” (pozn: ano, také mě to “přijatelný”  vnitřně drásá a tahá za uši).

 

Ale schizofrenie?! Ano, teď budu drsná, zlá, aktivististická megera

Nepřijatelná je schizofrenie.  

Párkrát jsem v novinách zaznamenala titulek typu “Schizofrenik zabíjel”. Představte si to haló, kdyby nadpis zněl “Cikán zabíjel.” Prosím, takto zjednodušovat a vyvolávat strach nelze (ani u rasy, ani u nemoci, stigmatizace je zde na stejné úrovni).

Nechci, aby se tajilo, že zabíjel muž se schizofrenií, muž jakéhokoliv původu, ale chci, aby se udávaly veškeré informace. Proč k tomu došlo. Příčinou není jen schizofrenie, ale to, že jsme se jako společnost o nemocného člověka nedokázali postarat, nezajistili mu odbornou pomoc. Společnost selhala.

 

Komentáře k článku “Schizofrenik zabíjel”

Ach, dopustila jsem se chyby a četla komentáře údajně příčetných, zdravých lidí. Dle některých diskutujících by “nejpřívětivější a nejhumánnější” cesta spočívala v doživotní izolaci nemocných.

Racionální člověk by čekal reakce typu “pojďme něco dělat” tzn. podpořme reformu psychiatrické péče.

Ne, my čteme: ZAVŘÍT. Vědí ti, slušní, ohleduplní debatující, že “zavření” (pobytová, celodenní, lůžková péče) je ze všech možností nejdražší? Že terénní psychiatr a terénní zdravotní sestra vyjde na mnohem méně? A že především kvalitní poskytování péče je nejvíce efektivní metoda prevence “zabíjení”? (Pozn. Laskavý čtenář mi již poněkolikáté odpustí, ale reformu psychiatrie zde neplánuji blíže přibližovat. A laskavý, znalý čtenář ví smutný fakt, že terénní psychiatr je v ČR jev maximálně ojedinělý.)

 

Vězení lepší než Bohnice?

Navíc věřím tomu, že mnohý schizofrenní pacient by se radši nechal zavřít do vězení než do Bohnic. Proč?

Protože celu nebude sdílet s dalšími jedenácti osobami. Některá oddělení mají běžně pokoje po 12 lůžkách, zaručeně obsazených.

Protože dostane stoprocentně chutnější jídlo. Proběhla krásná kauza, v níž bylo bohnické stravování respondenty označeno jako obzvláště hrozné. Celé to bylo smeteno ze stolu prohlášením, že lidé s psychickým onemocněním v důsledku léčby mají změněné chutě. Někdo má tendenci se přecpávat a někdo má nechutenství. Tedy stížnosti pacientů jsou irelevantní. (Pozn. mnohá psychofarmaka opravdu takový nežádoucí účinek mají, ALE nejedná se o pravidlo “cpeš se léky, tak nepoznáš hnus na talíři”).

Protože lepší zacházení. Stížnosti pacientů jsou OPĚT irelevantní, neboť nebyli ve stavu schopném posouzení situace.

Bohnice, co jsem zažila já, jsou přeplněné odkladiště lidí. A nemám problém s institucí Bohnic jako takovou, mám PROBLÉM, že Bohnicím a jiným psychiatrickým zařízením NENÍ umožněno důstojně pečovat.

 

Schizofrenie není hrozba

Ano, osoba se schizofrenií může být nebezpečná, pokud se jedná o někoho, kdo je neléčený či léčený nesprávně.

Obraz schizofrenie v médiích: magor s nožem.

Obraz schizofrenie v mé hlavě: víly, které na ženském oddělení tančily s Ježíšem nebo přiletěly z plejád. Ano, léky zabraly, ženy se střetly s šedou průměrnou realitou bez Ježíše a bez plejád.

 

Dodatek

Psáno ženou (27 let), která prodělala těžkou farmakorezistentní depresi a která byla léčena elektrokonvulzivní terapií, v Bohnicích strávila 4 měsíce před 3 - 4 roky. Psáno ženou, která si nepřijde nemocná, i když polyká každý den x léků.

Problematiku jsem v některých bodech záměrně zjednodušila, přála jsem si, aby blog měl čtenářsky přívětivou délku. Nicméně poselství nezjednodušujme: O NEMOCNÉ SE MUSÍME STARAT.

Název článku je inspirován knihou Vyhoďme ho z kola ven (Ken Kesey), jejíž filmová verze je všem dobře známá jako Přelet nad kukaččím hnízdem.                   

Autor: Edna Nová | pátek 26.4.2019 10:30 | karma článku: 36,39 | přečteno: 3517x
  • Další články autora

Edna Nová

Kdo vypil nejvíc piv?

Já, děti a muž jsme se socializovali se skupinou přátel po dobu čtyř dnů. Vyrazilo nás dvacet dospělých a nespočítatelně dětí do jednoho nejmenovaného penzionu v Čechách.

21.5.2023 v 10:49 | Karma: 26,66 | Přečteno: 1197x | Diskuse| Ona

Edna Nová

"A není ten Tvůj chlap nějakej divnej?"

Poté, co jsem zveřejnila blogísek na téma Muž chce jet na dovolenou se svou ex, tak mi přišla tahle reakce. Níže se k tomu podrobně vyjádřím.

7.5.2023 v 13:00 | Karma: 27,34 | Přečteno: 1289x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Můj muž chce jet na dovolenou se svou ex

Tak opět si nemám s kým přátelsky popovídat, tak pokládám otázky sama sobě. Narcismus level milion.

6.5.2023 v 12:59 | Karma: 25,86 | Přečteno: 1434x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Násilník čeká na každém rohu!

Muž vzal čtyřletou a odjeli na Sicílii. Já a dvouletý vegetíme doma. Dalo by se říct, že ideální stav... Jenže oplývám nějakým zázračný darem - lepí se na mě každé drámo.

27.4.2023 v 13:56 | Karma: 34,76 | Přečteno: 5859x | Diskuse| Ona

Edna Nová

Pro ostatní tabu, pro mě normálka

Nechápu, že mi blízcí, vzdálení i nejvzdálenější nepoložili nikdy tyto zásadní otázky. Aneb další story o tom, jak si narcistně povídám sama se sebou.

26.4.2023 v 13:49 | Karma: 25,19 | Přečteno: 1326x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 135
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6507x
Poslední kniha Cynická lovestory dostupná zde:  https://bit.ly/KupCynickouLovestory

Asociální extrovertka. Cynik. Neúspěšná zakladatelka čtenářských klubů. Povolání nejisté. Milovnice absurdit. Propagátor deprese a jiných anomálií. 

Autorka knih Ženy z Bohnic, Konec aneb Začátek. V současné době (ne)pracující na další knize, (ne)starající se o dvě děti.

Kontakt: ednabloguje@gmail.com

Seznam rubrik