Život mezi umělci (chlast, deprese, krev)

27. 10. 2017 12:45:31
V určitém věku jsem byla neodolatelně přitahována vším, co by se byť vzdáleně dalo nazvat uměním. Pohybovala jsem se mezi uměleckou smetánkou. Hlavním poznávacím rysem této vytříbené společnosti byla kvalitní, nekomerční tvorba.

Komerce byla Satanova děvka, komercí prosím rozumějte cokoliv, co mělo alespoň trochu úspěch (tzn. že na vaše autorské čtení dorazilo alespoň 30 lidí, přičemž těch 30 lidí nebylo složených jen z rodiny a vašich přátel).

Básnířka napsala knihu. Knihu, kterou skoro NIKDO nečetl, neboť ji nešlo skoro NIKDE koupit, protože vyšla jako příloha časopisu, který se nedal skoro NIKDY sehnat (tzn. deluxe kolekce o 20 kusech). Básnířka páchala sebevraždu každý druhý týden, nejčastěji ve tři hodiny ráno. V té době jsem utratila dost peněz za taxíky, neboť dostat se z jednoho konce Prahy na druhý uprostřed noci prostě jinak nešlo. Až po naší delší známosti jsem pochopila, že ta sebevražda zase tak nehoří a že do sedmé ranní taky počká.

Básník tvořil avantgardní texty, kterým rozuměl jen on sám. Ve dvaceti letech plnil alternativní kavárny davem mladých husiček, hodně kamarádek z bohemistiky, filozofie a filmové vědy si jeho patetický projev nemohlo nechat ujít. Letěly na jeho zjev otrhaného, těžce nepochopeného buřiče. Vyznačoval se jednou krásnou vlastností, nikdy neměl peníze. Jít s ním na kafe znamenalo zacálovat nejen kávu, ale minimálně láhev červeného vína a krabičku cigaret. Docela rychle mě přátelství s ním omrzelo, čistě z finančních důvodů bylo dlouhodobě neudržitelné.

Performerky umění spočívalo v symbolickém znázornění naši upadající západní společnosti. Jako nejvíce vystihující se jí zdála její nahota, případně její vagína. Nikdy jsem nedokázala určit, který muž je tam z důvodu velkého uměleckého zážitku a který z důvodu možnosti beztrestně a zadarmo čumět do vagíny mladé holky. Později jsem se dovtípila, že ti, co se podobají zevlujícím bezďákům jsou vlastně ta nejžádanější sorta kritiků/profesorů/kurátorů atd. Performerka chodila věčně v bílých šatech a největší úspěchy sklízela, když skrze bílou prosakovala její menstruační krev. Dle frekvence vystoupení chudák holka měla menstruaci několikrát do měsíce, svým způsobem mi jí bylo líto, tak jsem na každé vystoupení ostentativně nosila velká balení tamponů a vložek, což si z neznámého důvodu vyložila jako „znevažování jejího umění“.

Muzikant hrál na kytaru těžké dlouhé melodie bez rytmu. Ve svých čtyřiceti letech se dostal do stádia absolutní vyhulenosti, navzdory tomu dokázal udržovat výhodné známosti s lidmi, kteří ho byli schopni dostat na jakýkoliv koncert zadarmo. Protože měl v hlavě doslova vymeteno, tak si nikdy nezapamatoval mé jméno, ale rád mi slintal do výstřihu, takže mě občas vzal i na nějaký koncert, což bylo fajn. Muzikant po mě žádné peníze nikdy nechtěl, dokázal se opít a najíst zadarmo, obešel veškeré stoly v podniku a dorazil po cizích lidech vše, co se dalo.

Malíř ve svých obrazech znázorňoval své duševní rozpoložení, jeho vrcholným dílem byl obraz „Nicota“, jehož genialita spočívala v prázdném plátně s tečkou uprostřed (dodnes ho podezřívám, že tento námět stejně někomu čórnul). Byl těžce psychiatricky nemocný, buď manicky šťastný, maximálně zrychlený, nebo ležící u sebe v nevytopeném ateliéru s lahví vodky a neschopen slova. Léky neužíval, neboť mu dle jeho slov znemožňovaly tvořit. U žen se tento muž těšil velké oblibě, nedokázala jsem pochopit, co bylo tak sexy na jeho třiceti kilo (nejedl skoro, jen pil) a na jeho plesnivém ateliéru (kde i žil, jakožto nebytový prostor ho tato díra vyšla na dva tisíce měsíčně). Znala jsem ho čtyři roky, za tu dobu prodal své čtyři obrazy, často říkával, že ti největší umělci byli ve své době vždy nepochopeni. A že pravé umění vzniká jen ze skutečného utrpení. Jo, trpět, to on uměl.

Spisovatelka pracovala na svém nekonečném románu deset let. Vydal jí ho její sedmdesátiletý přítel, který pár měsíců poté záhadně umřel. Cynikové a drbny o jeho smrti prohlašovali, že se jedná o vraždu. Romantikové a drbny vedli zvrácené debaty o tom, že zaručeně umřel při sexu. Nicméně její knize to přineslo úžasnou reklamu a o dílo projevilo zájem nebývalé množství osob, z nákladu 500 kusů jí doma zůstalo už jen 4 stovky kusů. Knihy jsme používaly různě jako stolečky, židle, výzdobu. Jednou jsme si ze stránek obřadně balili cigarety. Napsat knihu o 9 stovkách stránek má prostě význam. Teď se spisovatelka věnuje dokumentaristice a natáčí časosběrný dokument o sobě.

Moc jsem do kolektivu nezaměstnaných, volnomyšlenkářský, duchovních osob nezapadala. Nic jsem netvořila a ještě jsem trapně chodila do práce a do školy. Třebaže po přečtení článku "moji umělci" možná působí trochu jako neschopní lůzři, tak zábava s nimi byla velkolepá a parádní.

Autor: Edna Nová | pátek 27.10.2017 12:45 | karma článku: 41.19 | přečteno: 6405x

Další články blogera

Edna Nová

Kdo vypil nejvíc piv?

Já, děti a muž jsme se socializovali se skupinou přátel po dobu čtyř dnů. Vyrazilo nás dvacet dospělých a nespočítatelně dětí do jednoho nejmenovaného penzionu v Čechách.

21.5.2023 v 10:49 | Karma článku: 26.53 | Přečteno: 1186 | Diskuse

Edna Nová

"A není ten Tvůj chlap nějakej divnej?"

Poté, co jsem zveřejnila blogísek na téma Muž chce jet na dovolenou se svou ex, tak mi přišla tahle reakce. Níže se k tomu podrobně vyjádřím.

7.5.2023 v 13:00 | Karma článku: 27.34 | Přečteno: 1276 | Diskuse

Edna Nová

Můj muž chce jet na dovolenou se svou ex

Tak opět si nemám s kým přátelsky popovídat, tak pokládám otázky sama sobě. Narcismus level milion.

6.5.2023 v 12:59 | Karma článku: 25.73 | Přečteno: 1421 | Diskuse

Edna Nová

Násilník čeká na každém rohu!

Muž vzal čtyřletou a odjeli na Sicílii. Já a dvouletý vegetíme doma. Dalo by se říct, že ideální stav... Jenže oplývám nějakým zázračný darem - lepí se na mě každé drámo.

27.4.2023 v 13:56 | Karma článku: 34.71 | Přečteno: 5856 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 18.52 | Přečteno: 292 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 27.70 | Přečteno: 416 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.75 | Přečteno: 183 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.21 | Přečteno: 9238 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
VIP
Počet článků 135 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6490

Poslední kniha Cynická lovestory dostupná zde:  https://bit.ly/KupCynickouLovestory

Asociální extrovertka. Cynik. Neúspěšná zakladatelka čtenářských klubů. Povolání nejisté. Milovnice absurdit. Propagátor deprese a jiných anomálií. 

Autorka knih Ženy z Bohnic, Konec aneb Začátek. V současné době (ne)pracující na další knize, (ne)starající se o dvě děti.

Kontakt: ednabloguje@gmail.com

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...